A balatonfenyvesi kikötő olyan léptékű fejlesztés, amely "beírja magát a Balaton történetébe" - mondta Halász János csütörtökön, a Fenyves Yacht Klub és a hozzá tartozó hajókikötő csütörtöki szakmai átadóján.
MTI Fotó: Varga György
A Fidesz-frakció szóvivője, a Balatoni Fejlesztési Tanács tagja felidézte, hogy Széchenyi István teremtette meg a balatoni gőzhajózás feltételeit, és nem csak hajókat, de tíz kikötőt is építtetett a tónál. Hangsúlyozta azt is, hogy a viták ellenére a fejlesztés lehetőségekkel jár.
Utalt arra, hogy nem kevés vita kísérte a kikötő építését, de "az ilyen viták mindig természetesek, az ilyen vitáktól nem is szabad félni", mert egy ilyen fejlesztés mindig lehetőségekkel jár.
"Oda kell figyelni arra, hogy amit létrehozunk, az hogyan szolgálja a közös balatoni ügyet", de amit a településnek és a nyugat-balatoni medencének ad, előremutató fejlődési lehetőség - vélekedett a politikus.
Hoffmann Henrik, a Balatoni TDM Szövetség elnöke arról beszélt, hogy ami a magyarországi turizmus szervezeti átalakulásában ma zajlik, az "az elmúlt 25 év talán legelőremutatóbb kezdeményezése".
Örömét fejezte ki, hogy végre az állam is beszáll a turizmus irányításába, és a fejlesztésekkel külföldön is piacképes turisztikai terméket állíthat elő Magyarország.
A balatonfenyvesi kikötő megépítése egy újabb lépés, hogy a Balaton visszanyerje régi fényét, "léphetünk egyet a minőségi turizmus irányába". Ennek fontos pillére a vitorlásturizmus és a kerékpáros szolgáltatások fejlesztése is, mert mindez nem a szezon meghosszabbítását, hanem "új szezonok megteremtését" teszi lehetővé, bővítve az aktív turisztikai lehetőségeket - tette hozzá.
Lombár Gábor, Balatonfenyves polgármestere (független) elmondta: az éppen 25 éve független, 120 éve létrejött településen 1997 óta tervezik kikötő építését, ezért is furcsállotta, hogy amikor végre elkezdődött az építkezés, "miért jöttek az ellenszelek". Úgy fogalmazott, hogy ehhez a vitorláskikötőhöz hasonló fejlesztés évtizedek óta nem történt a Balatonnál, és ez a település életét is megváltoztathatja a minőségi turizmus megjelenésének köszönhetően.
A létesítmény adatairól Deák Gábor, a beruházó Előny Kft. és egyben a kikötő többségi tulajdonosa közölte: a négyhektáros területen 300-350 férőhelyes hajókikötőt hoztak létre. Az építkezés során közel 80 ezer köbméter homokot emeltek ki, és 35 ezer köbméter sziklát használtak fel töltésként.
Mint kifejtette: ezzel az infrastrukturális fejlesztéssel szeretnék megmutatni, hogy egy kistelepülés is lehet a Balaton kapuja, ahol minden szükséges szolgáltatáshoz hozzá lehet férni. A kikötő bázis a minőségi turizmus számára, hogy tovább erősödhessen a vízi turizmus, ami ma még csak kevesek szórakozása.
Úgy fogalmazott, hogy nem zárja ki, de nem is tartja valószínűnek, hogy az onnan öt kilométerre lévő Balatonmáriafürdő tapasztalható iszaposodás a fenyvesi kikötő miatt következett be.
A Balatonban lévő iszap ugyanis folyamatosan vándorol, ez természetes jelenség, aminek hatását valószínűleg csak kotrással lehet csökkenteni - tette hozzá.
A további fejlesztési terveket illetően Molnár Attila, a kikötő elektromobilitási programjának szakmai vezetője elmondta: a vízi közlekedésben szeretnének a közbringákhoz hasonló programot megvalósítani. Engedély nélkül vezethető, elektromos motorral hajtott hajókat kívánnak forgalomba állítani, és ehhez társulva működne a már most kialakított kerékpáros központ is.
Kollár Lajos, a Magyar Vitorlás Szövetség elnöke zárásként arról beszélt: a szövetség feladatának tekinti, hogy "kivigyék" a vitorlázókat a partra, a turistákat pedig "behozzák" a vízre.
A beruházó közlése szerint a Fenyves Yacht Klub 2,5 milliárd forintos beruházásához mintegy 800 millió forintos európai uniós támogatást nyert el. A kikötő mellett egy 18 szobás, háromcsillagos szálloda, illetve kerékpáros központ, két játszótér és külső vendéglátóegység is épült. A beruházás jóvoltából 30 munkahelyet teremtettek.