Látványnak impozáns, munkaeszköznek korszerű, rendőri és mentőtevékenység ellátásához a legmodernebb technikát felvonultató a Balatoni Vízirendészeti Rendőrkapitányság (BVRK) öt vadonatúj kisgéphajója.
A meglévő balatoni flottát erősítő motorosok július elején érkeztek meg a tóra. Munkába állításuk után a vízirendészek még nagyobb hatékonysággal, a korábbinál is jobb reakciókészséggel tudják ellátni feladataikat.
– Mind az öt hajó egyforma, 7,5 méteres Zodiac testtel és 250 lóerős Suzuki motorral rendelkezik, világszínvonalat képviselnek – mondja Horváth László ezredes, a BVRK vezetője. – Ezt a viharálló konstrukciót használják hasonló célokra a Föld számos országában, nemcsak tavakon, de folyókon és tengerek partközeli vizein is. A Zodiac márka a hajózásban a jó minőségű csónak szinonimája, évtizedek óta bizonyít tartósság, biztonság, széles körű felhasználhatóság terén. Olyan típust választottunk, ahol a hajótestet nagy szilárdságú gumiballon veszi körbe, így jelentős stabilitást garantál. A rugalmas oldalfal megkönnyíti a vízből mentésekben a bajba jutott személyek fedélzetre emelését is. A hajótesthez a piacon fellelhető egyik leginkább környezetbarát erőforrást párosítottuk. A motor és a hajótest magyarországi összeszerelő üzemben talált egymásra, itt kapta meg a hajó speciális berendezéseit is. A jó lóerő-önsúly arányt mutató egység a szállított személyek számától függően akár 75-80 kilométer/órás végsebesség elérésére is képes, ez a tempó lehetőséget ad arra, hogy a Balaton-parti vízirendészeti őrsökre szétosztott hajókkal a vízfelület minden pontja gyorsan elérhető legyen. A 310 literes üzemanyagtank szavatolja, hogy a hajó egész napos szolgálatot tudjon ellátni, nem állhat elő olyan helyzet, hogy benzinvételezésért meg kelljen szakítani egy adott tevékenységet – folytatja az ezredes.
Amitől egy hajó rendőrhajó lesz, azok a speciális felszerelései. Több évtizedes balatoni hajózási és rendőrszakmai tapasztalatokat figyelembe véve szerezték be a csónakok helymeghatározó-berendezéseit, megkülönböztető jelzéseit. GPS-navigáció, radar is segíti a tájékozódást, a többkörös rendszer éjjel és ködben is hathatós segítséget nyújt a személyzetnek. A hajókat szonárral szerelték fel, ami eltűnt személyek, víz alatti tárgyak felkutatásában segíti a rendőröket. A megkülönböztető jelzés LED-es technika, messziről is jól észrevehető. Ugyancsak erős, jól használható fényt ad a keresőreflektor, az integrált hangosbeszélő segítségével 400-500 méterre is jól hallhatóan tudnak kommunikálni a vízi zsaruk. Szempont volt a kialakításnál, hogy a hajótesten biztonságos tárolórekeszek legyenek. Ezeket a rendőrmunkához, a napi szolgálatok során használt felszerelésekhez szabták testre.
A kormányállás mögötti ülőpadok ergonomikusak, többórás szolgálat során is kényelmet nyújtanak, így a feladataira koncentráló rendőr nem fárad el a fedélzeten. A hajótesten belülről elérhető kötési pontok vannak, így a hajó személyzete gyorsan, komfortosan maga mögé tudja venni a mentésre szoruló vízi járműveket. Szükség esetén egyszerre akár 15 vízbe esett embert is a fedélzetére vehet. Normál használat során, nagy sebességnél a test kiemelkedik a vízből, ilyenkor az alján, a hajó hosszanti tengelyével megegyezően elhelyezett vezérsík-jellegű szilárd hullámtörő idom segíti az iránytartását. A hajók középtávú célokat szolgálnak, 10-15 évig jelentősebb beavatkozások nélkül tudják ellátni napi feladataikat. Járőrtevékenységek, mentési feladatok, kísérések, kutatások, ellenőrzések, helyszínbiztosítások során számol velük a BVRK vezetése, a tóhoz érkezők biztonságának minél tökéletesebb garantálása érdekében.
Megköszönték a bajbajutottak
A legkorszerűbb technika is csak avatott kezekben ér valamit, hozzáértés és felkészültség nélkül csupán drága kulissza. A vízirendőrök szezonról szezonra csiszolják tudásukat, jól időzített beavatkozásaikkal gyakorta vívják ki a megmentettek elismerését. Napokkal az új Zodiac-ok érkezése és szolgálatba állítása előtt három balatoni zsaru még régi hajóikon járőrözve sietett segítségére egy bajba jutott vitorlásnak.
– A szabadi-sóstói vasútállomás előtti vízterületen vesztegelt egy hajó, több száz méterre a parttól június 25-én délután. Másodfokú viharjelzés volt érvényben, a fedélzeten tartózkodó férfi és nő azonban arról tájékoztatott, hogy műszaki hiba miatt nem tudnak horgonyt szedni, a tó foglyaivá váltak – mondta el Kutasi Gábor alezredes, a Siófoki Vízirendészeti Rendőrőrs parancsnoka.
Az alezredes Türgyei Zoltán törzszászlóssal és Vincze Ádám főhadnaggyal a hirtelen lecsapó viharban a „Vagány” nevű vitorlás mellett maradt. Előbb tanácsokkal látták el a párt, hogy az időjárás és a hullámzás lehetőleg ne okozzon kárt hajójukban, majd tevékenyen részt vettek a megbéklyózott jármű kiszabadításában. A horgonykiemelő berendezés üzemzavara miatt gépi erőre nem számíthattak, ezért Kutasi alezredes a hajóvezetővel vállvetve, a horgonyláncnak feszülve kézzel tépte fel a vasmacskát a meder iszapjából. A hajó a vihar múltával tovaúszott, a segítség azonban köszönetnyilvánításra ösztönözte a Vagány utasait.
„Udvarias, segítőkész, türelmes és határozott hozzáállásukat példamutatónak gondoljuk, és arra sarkall bennünket, hogy személyes jó tapasztalatunkat mindenkinek elmeséljük, illetve tudassuk, akivel csak lehet. Ezúton kérem, hogy juttassa ezen köszönőlevelünket kollégáinak. Ezúton szeretném felajánlani segítségemet Önöknek, aminek mikéntjéről szívesen egyeztetek bárkivel. Fel szeretnék továbbá ajánlani egy vitorlázási lehetőséget a mentőcsapat tagjainak és párjaiknak” – írták a rövid időre hajótörötté válók a mentőakció után a Balatoni Vízirendészeti Rendőrkapitányság vezetőjének címzett levelükben.
Forrás: police.hu